четвъртък, 17 април 2014 г.

Козунаците опечени, за Великден за наречени!

Миналата година ви се похвалих, че най-после открих своята рецепта за Козунак! Бях сигурна, че към друга рецепта няма да прибегна, но като видях козунаците на Пам, направо ми се напълни устата. Толкова хубаво беше обяснила как ги е направила, че ми се видя дори лесно и реших да пробвам рецептата. Най-хубавото е, че може да ги замесите вечерта и да ги оставите да втасват в хладилника, а на сутринта само да ги изпечете :) Също така, тъй като от известно време избягвам да ползвам рафинирано олио, използвах Шарлан и мисля, че се получиха много добре.


КОЗУНАК С ПРЯСНО МЛЯКО И ШАРЛАН 

Продукти:
3 бр яйца /1 бетък се отделя за намазване/
21г жива мая /за 500г брашно/
150г кристална захар
80мл слънчогледово нерафинирано олио шарлан
200мл прясно мляко
щипка сол
есенция ванилия
кората на един лимон
есенция портокал или за козунак
500-550г брашно за козунаци на София мел
парченца шоколад
нарязани захаросани портокалови корички



Приготвяне:
Маята, 1суп.захар, 2 суп.лъж брашно и малко от прясното мляко се разбъркват на гъста каша. Оставят се на топло /най-добре в топла фурна/ докато сместа си увеличи обема. 
Прясното мляко се затопля и в него се слага захарта. Бърка се докато се разтопи. Яйцата се разбиват и към тях се прибавя млякото и захарта. Добавят се 30мл от шарлана, солта,настърганата лимонова кора  и есенциите. В дълбока купа се слагат около 450г от брашното и се прави кладенче , в което се изсипват яйчната смес и активираната мая. Най-лесно става разбъркването със спираловидните бъркалки на миксера, които са предназначени за тесто. Сместа става гъста и лепкава и се добавя още малко брашно. Накрая на 5-6 пъти се добавя шарлана, като след всяко слагане, сместа отново се разбърква докато го поеме. И така докато се добави всичката мазнина. Накрая , ако тестото е много лепнещо се доомесва с още малко брашно. Трябва да се внимава тестото да не става много сухо или твърдо. По-добре да е много меко и леко лепнещо. Слага се в голяма купа и се покрива с домакинско фолио. Прибира се в хладилника за една нощ. На сутринта се вади от хладилника и се оставя да се темперира. След това с намазнени ръце пак се омесва и се подготвя във формата , в която желаете. 
Аз разделих сместа и едната част направих на три фитила, в които сложих парченца шоколад, усуках ги и после сплетох на плитка. Другата част от тестото също разделих на три части, сложих кандирани портокалови корички, отново усуках на фитили и сплетох на плитка. Сложих готовите козунаци в две кръгли форми и ги оставих в топла фурна повторно да втасат. След като си увеличиха двойно обема, намазах с разбит белтък и наръсих с кафява захар. Увеличих фурната на 170 градуса и ги пекох около 40-45минути. Най-добре е да се проверява с дървена клечка за готовността, защото всяка фурна пече различно.
Козунакът с парченцата шоколад беше по-малък и дори не оцеля за снимка :)


Весели Великденски празници и много усмихнати моменти със семействата и приятелите ви!

Ани


5 коментара:

  1. Прекрасни козунаци,аз не смея да втасвам в хладилник ,но твоя резултат е чудесен! .Моля те ,ако не те затруднява да ми споделиш размерите на тавичките ти .
    ...и още коя от рецептите ти допадна повече ,на Пам или сметановия на Елексир .Аз си бях избрала тази на Елексир и сега след твоя ,съм много раздвоена :)
    Весели празници !
    Галя

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей, Галя, правила съм на Елексир миналата година - има я в категория Козунаци. Това беше първата рецепта, която ми се получи. Предишните ми опити бяха голям провал.Дори нямах намерение тази година да сменям с друга рецепта, но пък се радвам , че го направих. И двете много ни харесаха, но като че ли този е една идея по -мекичък. Която и от двете да направиш няма да сгрешиш. Весели празници

      Изтриване
  2. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  3. Благодаря за рецептата :) Моля само да ми кажете яйцата на пяна ли трябва да са разбити или да ги разбъркам само с вилица?

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...